Vandaag is het woord aan Zhou Yi Schoenmakers van STOBE.nl. Sinds de oprichting van STOBE in 2021 is Zhou Yi met zijn beamermerk uitgegroeid tot dé mini beamer expert van Nederland. Lees hieronder hoe hij het verschil tussen Nederlandse en Fiverr designers door de jaren heen heeft ervaren.
“De prijs kan aan de hoge kant lijken, maar het is de investering dubbel en dwars waard”

Oprichter Zhou Yi Schoenmakers van STOBE in samenwerking met Croky!
“Ik wil het hebben over designers en foto-editors, gericht op bol.com en andere e-commerce platforms. Ik deel graag mijn ervaringen met Fiverr.com en Nederlandse freelancers en agencies. Waarschijnlijk heb je wel eens een foto-edit nodig gehad voor Bol of je eigen webshop. Mocht dit (nog) niet het geval zijn, dan is dit artikel zeker nuttig voor jou!
Aan het begin van mijn ondernemersavontuur werkte ik vaak samen met goedkope freelancers via Fiverr. Hoewel er zeker goede freelancers tussen zaten, was ik nooit helemaal tevreden met het eindresultaat. Dit bracht me ertoe om de samenwerking met Nederlandse freelancers en agencies te onderzoeken.
Lees hieronder mijn bevindingen over de verschillen tussen een Fiverr freelancer/agency, Nederlandse freelancers en Nederlandse agencies.
Freelancers en agencies via Fiverr.com
De voordelen: Designers zijn goedkoop, wat aantrekkelijk kan zijn voor starters. Daarnaast is er is altijd iemand beschikbaar, ongeacht het tijdstip.
De nadelen: Je moet heel duidelijk communiceren wat je wilt en veel voorbeelden aanleveren. Dit kost vaak veel tijd. De communicatie kan lastig zijn door taal- en cultuurverschillen.
Nederlandse freelancers en kleine agencies
De voordelen: Ze begrijpen de branding van je bedrijf en welke richting je op wilt. Hierdoor verloopt de communicatie sneller en efficiënter.
De designs zijn over het algemeen veel beter dan die van een gemiddelde Fiverr-designer. Bij freelancers en kleinere agencies werkt er een vast persoon aan je ontwerpen, wat zorgt voor een consistente stijl en uitstraling.
De nadelen: De prijs kan in het begin, vooral in vergelijking met Fiverr, aan de hoge kant lijken. Mijn ervaring is dat dit op lange termijn de investering dubbel en dwars waard is. Goede branding levert immers meer sales op en is cruciaal voor het opbouwen van een sterk en uniek merk.

Nederlandse agencies
De voordelen: Grote agencies hebben vaak veel mensen in dienst, waardoor ze snel kunnen schakelen en er bijna altijd wel iemand op korte termijn beschikbaar is voor (losse) diensten.
De nadelen: Content wordt regelmatig door verschillende mensen gemaakt, wat kan leiden tot een inconsistente merkuitstraling. Ook mag je bij grotere agencies vaak maar eenmalig een wijziging doorvoeren, wat de flexibiliteit beperkt.
Voor langdurige branding projecten is het prettiger om samen te werken met één vaste designer die je merk door en door begrijpt.
Conclusie
Als je net begint met ondernemen kan Fiverr een goed startpunt zijn, maar zodra je groeit en een serieuze omzet begint te draaien, is het essentieel om te investeren in goede branding door een vaste Nederlandse freelancer of kleine agency zoals Artworqs. Dit zorgt voor de professionaliteit en consistentie die je merk nodig heeft.”